Tokyo

Tokyo, den største byen i Japan og den faktiske hovedstaden, er en av de tettest befolkede byene i verden, med mer i 13 millioner mennesker kun i bykjernen. Våre lerretsbilder med motLes meriver fra Tokyo skildrer den høye tettheten av bygninger og viser travelheten. Den begynte likevel sitt liv som en liten fiskerlandsby, kalt Edo, som betyr os. Den ble befestet på 1100-tallet, og Edoslottet ble bygd på det som i dag er grunnen til Keiserpalasset. Navnet ble forandret til Tokyo, som betyr den østlige hovedstaden, i 1868. Merkelig nok er den ikke den offisielle hovedstaden i Japan, etter som noen fortsatt insisterer på at den tidligere keiserbyene Kyoto er det. Som et av Japans 47 prefekturer, består Tokyo av 23 bydeler og mange byer, tettsteder og landsbyer i vest. Øyene Izu og Ogasawara er også inkludert.

Bakgrunn

Japans keiserhus har hatt utroliger 125 monarker, og skriver seg tilbake til 660 f.Kr. Det er det lengst regjerende monarkiet i verden og, med unntatt av noen få regjerende keiserinner tidlig på 1900-tallet, er det stort sett blitt ledet av menn.

Byen

Mot et bakteppe av Fujifjellet, omfavner templer og palasser den lange kulturen, og hypermoderne skyskapere, alle vakkert representert på bildene. Tokyo er en mangefasettert metropol. Med elegante broer som krysser brede elver og mange avgrensede grøntområder og vakre parker tilfører fred og ro til områder av byen. Og den verdenskjente kirsebærblomstfestivalen, som forkynner begynnelsen på våren, er en viktig turistattraksjon fra sent i i mars til midten av april. Blomsten, som på japansk kalles sakura, er nasjonalblomsten. Avbildet på lerretsbildet, er dette imponerende naturfenomenet fanget opp, gjenspeilet i vannet. Mye av landet er gjenvunnet for å kunne ta hensyn til videre vekst og byen er bygd opp igjen to ganger, etter det store Kantō-jordskjelvet i 1923 og deretter den ødeleggende bombingen av byen under annen verdenskrig.

Mass Transit Railway, eller MTR

Japan har et av verdens travleste nettverk av undergrunnsbaner. Det ble fullført i 1927, og gjennomgikk en omfattende utvidelse for sommer-OL i 1964 og frakter nå nesten 9 millioner pendlere daglig, mer enn 3,2 milliarder årlig. Kun deler av MTR er under bakken, med total ca. 320 km med jernbanespor. Det er svært tettpakket, og egne pushere er ansatt for presse inn så mange pendlere som loven tillater inn undergrunnsvognene.
Produktinformasjon
  • Viser side 1 av 1 sider