
Den tyske interiørdesignen
Det er mange gode ting om det tyske interiøret som folk elsker. Vi er alle klar over at når det gjelder tyske produkter, vil du nevne mange av dem, som øl, biler, brød og andre. Alle har blitt produsert med stor vekt på kvaliteten. Interiørdesign har også påvirket mye av verden som blir brukt og brukt.
Historie om tysk interiørdesign
Tysk interiørdesignhistorie ble sterkt påvirket i Biedermeier-perioden. Dette er en epoke i Sentral-Europa mellom 1815 og 1848. Fokuset er mer for middelklassen siden dette er tiden da de vokser. Denne tiden angir de kunstneriske stilene innen litteratur, musikk, visuell kunst og interiørdesign. Biedermeier ble observert i Tyskland, Østerrike og minimalt i Skandinavia.
Gjennom perioden var fokus mer på de rene linjene og minimal utsmykning påvirket av Biedermeier grunnlag i utilitaristisk prinsipp. Møbler og stil i denne perioden var mer praktiske, mindre pretensiøse, bruk av blek tømmer og minimal utskårne og forgylte dekorasjoner. Nøkkelfaktorene var klarhet, proporsjon og selvbeherskelse.
I løpet av 1900-tallet var Bauhaus, den berømte designskolen i Tyskland, fokusert på totaliteten av de ulike kunstverkene. Bauhaus-stilen har påvirket andre designstiler ved å kombinere kunst og industriell håndverk. Men prinsippet om skolen mangler fortsatt noe i interiørdesign. Eksperter sier at mens man fokuserer på totaliteten i kunstverket, ble kravene fra huseiere overvåket.
Den nye tilnærmingen i tysk interiørdesign
Det er uvanlig i Tyskland å ha strenge regler om interiørdesign. Det er mer vanlig for dem at villaeiere designer sitt eget konsept i interiørdesign. Derfor er ikke konsultasjon med interiør design praktisert. Når det gjelder produksjon, er det ingen tvil om at Tyskland er forløperen, men de må fortsatt trenge inn i det internasjonale samfunnet for å bli kjent når det gjelder interiørdesign.
Hvis USA, Storbritannia og Italia vektlegger mer på selve interiøret, fokuserer interiøret i Tyskland mer på objektet, som for eksempel sofaen, hyllene eller en stol. Det legges vekt på håndverk og industriell tilnærming til designverdenen.
Etter 2. verdenskrig ble industriell design i Tyskland stoppet, og bare under gjenoppbyggingen på 1950-tallet da alt startet igjen. Det sies at tradisjonen med tysk interiørdesign kun kan spores i denne perioden av rekreasjon. Muligheten ble åpnet for å prøve nye design for samfunnet som kommer tilbake til livet. Mellom 1970-tallet og 1980-årene hadde en rekke tyske universiteter bachelor- og mastergradsprogrammer i interiørdesign. For å kalle Innenarchitektur (interiørarkitektur), bør en aspirant kunne fullføre alle kravene og ha fått sertifisering. Den kjedelige prosessen og den krevende industrien førte til at mange håperne bare ble kalt designere i stedet for innredere.
Fra å være industrielt orientert interiørdesign, forvandler Tyskland nå til å ha sosialt ansvarlige design. Fokuset i Tysklands interiørdesign er hva som er relevant for samfunnet. Nyere raser av designere lærer nye måter å lage design ved å bruke det på sosial kontekst. For eksempel utvikling av høy kvalitet interiør for handikappede og eldre mennesker. Tyskland mener at design burde nå være vesentlig ansvarlig heller enn bare å være attraktivt.