Pop art bevegelsen - hvorfor vi fortsatt elsker plakatene

Popkunst er en av de populære designene som er elsket av mange mennesker på grunn av sin uortodokse tilnærming og virkningen den har på mange individer. Vi har skrevet her informasjonen du trenger om Pop Art og dens betydning i interiørdesign.

Popkunst er en av de populære designene som er elsket av mange mennesker på grunn av sin uortodokse tilnærming og virkningen den har på mange individer. Vi har skrevet her informasjonen du trenger om Pop Art og dens betydning i interiørdesign.
Pop art bevegelsen - hvorfor vi fortsatt elsker plakatene

Pop art bevegelsen - hvorfor vi fortsatt elsker plakatene

Popkunst eller populær kunst kjennetegnes generelt av sitt bilde av forbruker og populærkultur. Dette er populært i mange nasjoner på grunn av sine dristige, enkle og livfulle fargepaletter. Popkunst er interessant å se på som det understreker på de som søker etter sjelens traumer som uttrykkes i reklamearbeid, tegneserier og populære bilder.

Historisk perspektiv på popkunst

En gruppe kunstnere i London begynte å ha sammenkomster i 1952 for å diskutere ulike temaer i kunst. Denne gruppen kalte seg den uavhengige gruppen som inkluderer medlemmer som Richard Hamilton, Eduardo Paolozzi, Alison og Peter Smithson, Lawrence Alloway og Reyner Banham. Under deres faste møter diskuterte de temaer som sted for massekultur i kunst, det funnet objektet samt vitenskap og teknologi. I løpet av denne perioden var Storbritannia fortsatt gjenoppbyggende fra andre verdenskrig, og de fleste var da fortsatt nølende med å akseptere amerikanernes populære kultur. En ting sikkert var britene veldig entusiastiske over løftet om popkulturen i fremtiden. Blant bildene diskutert gruppen var science fiction, filmer, tegneserier, auto mobile design og til og med rock and roll musikk.

Det ble sterkt antatt at begrepet "Pop Art" har blitt bidratt av flere kjente personer, Lawrence Alloway, Alison og Peter Smithson og Richard Hamilton. I tillegg ble ordet "Pop" først innlemmet i Paolozzi's kunstverk i sin collage med tittelen "I Was a Rich Man's Plaything" (1947). Kunstarbeidet inneholdt en pinup jente, Coca Cola-logoen, kirsebærpai, et krigsflag av andre verdenskrig og en pistol som sprengte ordet "POP", holdt av en manns hånd.

I midten av 1950-tallet i USA blir kunstsamfunnet vekket av ulike kunstnere med egne bevegelser som Neo-Dada, Funk Art, Lettrism, Beat Art, Polymaterialism. De fleste av dem innlemmer allerede artikler av massekultur i deres kunstverk. De ønsket at deres kunst skulle fokusere mer på inkluderingen enn å være tradisjonelle. Som sådan benyttet de seg av det som kan betraktes som ikke-kunstmaterialer, men likevel gjenkjennelige emner som uttrykker populærkulturen i perioden. Kunstnere som Robert Rauschenberg, Ray Johnson og Jasper Johns gjorde historie ved å påvirke New Yorks kunstscene. Dette gjennombruddet i kunst i USA ble ytterligere forbedret med fremveksten av tidligere bevegelser som Dada og Surrealisme. Kunsten fokuserte da på virkeligheten i moderne Amerika.

På begynnelsen av 1960-tallet blir kunstnere blitt populære på flere utstillinger i New York og Los Angeles. Noen av dem brukte scree printing for å lage sin kunst i stedet for de tradisjonelle maleri metodene. Pop artenes popularitet spredte seg mye i USA, og ble samtidig ledsaget av veksten i økonomien samt fremskritt innen vitenskap og teknologi og moderne musikk.

Her er noen Pop Art-verk og deres berømte artister:

1. Jeg var en Rich Man's Plaything (1947) - Eduardo Luigi Paolozzi

2. Seng (1955) - Robert Rauschenberg

3. President Elect (1960) - James Rosenquist

4. Mr. Bellamy (1961) - Roy Lichtenstein

5. Stort varemerke med åtte spotlights (1961) - Ed Ruscha

6. Marilyn Monroe (1962) - Andy Warhol

7. Gulvkake (1962) - Claes Oldenburg

8. Feltmaleri (1963) - Jasper Johns

9. Kjærlighet (1964) - Robert Indiana

10. The Diner (1964) - George Segal

Den utødelige kjærligheten til Pop Art-designplakater

Mange mennesker elsker Pop Art plakater i sine rom. Årsaker varierer fra person til person. Pop Art-design er noe annerledes og farger er ekstraordinære. Bruken av levende og kraftige farger bidrar virkelig til den dynamiske designen. Kunstnere tar enkle hverdagsobjekter og forvandler det til et kunstverk. Noen ganger er ikke-art-entusiaster overrasket over kreativiteten og nyskapende ideene til popkunstnere. Selv om ikke alle ville akseptere disse kunstverkene, ville popkunst åpne deg for nye teknikker og ideer om hvordan du uttrykker deg selv i form av kunst. Ved bruk av enkle dagligdags gjenstander som en flaske brus eller en soppsopp med sopp kan kunstneren forvandle vanlige ting til noe ekstraordinært. Hva med å ha bildet av Marilyn Monroe som holder en flaske brus som henger på soverommet ditt? Eller et bilde av en gammel Pepsi Cola van plakat i ditt studierom eller minibibliotek. For mange er denne typen bilder tidløse og bør bli verdsatt siden de representerer historien og utviklingen av produktet og bidragene til personen i bildet. Vi er nå i 21 st tallet, og vi finner fortsatt mange Pop Art-plakater i mange husholdninger og virksomheter. Kjærligheten til Pop Art er uendelig spesielt for personer som kan sette pris på og akseptere dem fullt ut.